ЯК НЕ СТАТИ ЖЕРТВОЮ ШАХРАЇВ ТА ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВИ ПОТРАПИЛИ У ПАСТКУ
Так само, як технології швидко покращили наше життя, особливо коли справа доходить до управління нашими грошима - шахраї та злочинці також стали більш витонченими у своїх методах спроб отримати свої гроші.
На превеликий жаль, шахраї всюди. Через стрімку діджиталізацію, спричинену локдаунами по всьому світі та вимушеному знаходженню людей вдома, шахраям доводиться знаходити нові інноваційні способи, як дістатися до нашої особистої та фінансової інформації.
Головне завдання шахраїв — вміло скористатися вразливістю людей і бізнесів, навіть під час таких глобальних світових подій, як, наприклад, пандемія COVID-19.
Дослідження глобальної споживацької поведінки, проведене TransUnion, показало, що 36 % споживачів заявляли, що стали жертвами цифрового шахрайства. Також задокументовано зростання кількості повідомлень про фішингові атаки серед споживачів на 21 %.
З огляду на ці реалії, важливо періодично оновлювати свої знання та розуміти, які шахрайські операції зараз здійснюються та як.
Ми описали деякі способи, якими шахраї намагаються здобути доступ до вашої особистої інформації:
- Фішинг-шахрайство. Цей термін зазвичай вживають, коли злочинці використовують адресу вашої електронної пошти для отримання особистої фінансової інформації. Шахрай може прикинутися працівником вашого банку, інтернет-магазину або навіть державної установи. Такі теми листів, як «ви стали жертвою шахрайства» або інші повідомлення дуже «термінового» характеру, використовують для того, щоби налякати й обманом змусити вас надати інформацію, не давши часу задуматися.
- Смішинг. Шахрайські повідомлення, схожі на фішинг, але в цьому варіанті відправляють текстові повідомлення, а не електронні листи. Шахраї прикидаються співробітниками організації, з якою ви, можливо, знайомі, щоби спробувати дізнатись вашу фінансову інформацію.
- Вішинг-шахрайство, знову ж таки, схоже на фішинг і смішинг, але шахраї телефонують, щоби привернути вашу увагу. Це може бути «роботизований дзвінок» або голосова пошта, яка звучить нібито від реального підприємства або державної установи.
Тепер, коли ви знаєте, як саме онлайн-шахраї намагаються роздобути вашу особисту інформацію, ось кілька способів залишатися в безпеці в інтернеті та не потрапити в їх пастки:
-
Будьте уважні та обережні з електронними листами, повідомленнями або дзвінкам, у яких вас просять надати особисту інформацію.
-
Відкривайте електронні листи, відкривайте посилання, відповідайте на текстові або голосові повідомлення / дзвінки тільки від людей або організацій, які ви знаєте.
-
Професійні компанії рідко відправляють листи з граматичними помилками, тому завжди звертайте увагу на орфографію в повідомленнях. Якщо лист містить помилки, ймовірно, це витівки шахраїв.
-
Використовуйте тільки безпечні мережі Wi-Fi, яким ви довіряєте.
-
Перевіряйте рядок URL-адреси на наявність орфографічних помилок та використовуйте тільки безпечні з’єднання HTTPS. Якщо у вас виникли які-небудь причини сумніватися у законності сайту — просто не вводьте свою особисту або фінансову інформацію.
-
Регулярно змінюйте паролі та завжди використовуйте надійні й унікальні паролі для кожного акаунту. Також рекомендується відключити автоматичний вхід.
-
Налаштуйте двофакторну верифікацію у своїх акаунтах та функцію 3DS при здійсненні онлайн-переказів для підвищення рівня безпеки.
-
Регулярно оновлюйте додатки, що використовуєте та ніколи не завантажуйте програм, які викликають сумніви.
-
Завантажуйте програми тільки з офіційних магазинів додатків.
-
Встановіть антивірусне програмне забезпечення на свій смартфон.
-
Використовуйте надійні та унікальні паролі: Не використовуйте як паролі очевидні слова або дати (наприклад, ваше ім’я або дату народження) і, звичайно ж, не використовуйте один і той же пароль для декількох акаунтів
-
Очищуйте кеш: час від часу очищайте кеш і файли cookie або просто виходьте з веб-сайтів, які ви давно не використовували.
-
НІКОЛИ не діліться конфіденційною особистою інформацією з будь-ким!
Попередження про шахрайство
Шахрайство, пов′язане з особистими стосунками
Шахраї зв’язуються зі своїми жертвами в Інтернеті та завойовують їхню довіру, будуючи нещирі стосунки. Втершись у довіру, шахраї просять у своїх жертв гроші на проїзд, виплату штрафів, непередбачені екстрені витрати тощо. Шукаючи в Інтернеті пару для стосунків, зважайте на ознаки, які можуть указувати на те, що ваші співрозмовники є не тими, за кого себе видають. Пам’ятайте, що ніколи не слід надсилати гроші особам, з якими ви не знайомі особисто.
Шахрайство, пов′язане з покупками через Інтернет
Шахраї використовують сайти й оголошення в Інтернеті для рекламування товарів на кшталт мобільних телефонів, квитків на заходи чи машин, які насправді не існують. Будьте особливо уважні, якщо вирішите надіслати гроші у відповідь на рекламне оголошення в Інтернеті.
Шахрайство, пов’язане з авансовим платежем
Злодії видають себе за справжні компанії та оманою переконують жертв внести передплату задля отримання чогось ціннішого, як-от позики, кредитної картки, гранту, інвестицій або грошей у спадок. Жертва надсилає кошти шахраю грошовим переказом, але нічого за це не отримує. Цих позик, кредитних карток, інвестицій чи спадщини ніколи насправді не існувало. Отримавши ваші гроші, шахраї більше не виходитимуть із вами на зв’язок.
Захистіть себе від шахраїв
- Не надсилайте гроші для отримання позики, як внесок за кредитну карту, митні збори чи витрати на доставку.
- Не надсилайте гроші особам, з якими ви не зустрічалися віч-на-віч.
- Перевіряйте підприємства, які не мають підтвердженої адреси.
- Не оплачуйте товари чи послуги грошовими переказами на ім’я окремої особи.
ЯК НЕ СТАТИ ЖЕРТВОЮ ШАХРАЇВ В ІНТЕРНЕТІ ТА ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ВИ ПОТРАПИЛИ У ПАСТКУ
Важко уявити сучасний світ без інтернету. Всесвітня павутина заполонила мало не всі сфери життя. А у 2020 році у зв’язку із поширенням коронавірусу сфери торгівлі та послуг поступово перекочували в систему online. Сьогодні в інтернеті можна реалізувати базові потреби: придбати усе необхідне: продукти харчування, ліки, одяг, побутові товари, оплатити комунальні платежі, замовити їжу з закладів громадського харчування, знайти та орендувати приміщення тощо. Водночас, така online-активність призвела до зростання шахрайства в інтернеті. Як не стати жертвою шахраїв в інтернеті та що робити, якщо ви потратили у пастку, розповідає фахівець Ірпінського бюро правової допомоги Вишневського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги Віталій Бахур.
Відповідно до частини першої статті 190 Кримінального кодексу України шахрайство – це заволодіння чужим майном або придбання права на майно шляхом обману чи зловживання довірою. Частиною третьою статті 190 Кримінального кодексу України передбачається, що шахрайство, вчинене у великих розмірах, або шляхом незаконних операцій з використанням електронно-обчислювальної техніки карається позбавленням волі на строк від трьох до восьми років.
Остерігайтеся сайтів-двійників та фейкових інтернет-магазинів
Ніколи не залишайте свої персональні дані на незнайомих або підозрілих сайтах. Нині поширеним є шахрайство, що полягає у створенні сайтів-двійників. Сторінка, яку ви відвідуєте, візуально виглядає як справжня: має ту ж кольорову гаму, містить приблизно ту ж саму інформацію, що й офіційний сайт, однак у гіперпосиланні вказані зайві букви або цифри. Оплативши товари чи вказавши власні персональні дані на сайті-двійнику, ви потрапляєте у пастку шахраїв. Необхідні вам товари чи послуги ви не зможете отримати, а ваші персональні дані можуть бути використані проти вас. Тому перед введенням своїх даних переконайтеся, що ви точно перебуваєте на офіційному сайті.
Іншим поширеним видом інтернет-шахрайства є функціонування несправжніх інтернет-магазинів. Такі магазини можуть пропонувати товари, яких у них немає в наявності або вони у неналежному стані. Остерігайтесь продавців, які пропонують товари за дуже низькою ціною, але з частковою або повною передоплатою. Для купівель в інтернеті краще використовувати перевірені інтернет-майданчики, адміністратори яких можуть гарантувати вам повернення коштів у разі, якщо товар не буде відправлено або він буде неналежної якості. Якщо ж у вас є необхідність скористатися послугами невідомого вам інтернет-магазину, тоді обов’язково вивчіть відгуки про продавця та купуйте товари з накладеним платежем – сплачуйте вартість товару після отримання та огляду.
Класна робота? Виграли приз? Не факт
Також часто шахраї розміщують на сайтах оголошення про роботу. Зазвичай пропонують виконувати легку роботу за помірну оплату, наприклад, складання ручок, наклеювання марок, збір аксесуарів тощо. Роботодавець-шахрай пропонує надіслати вам матеріали для такої роботи поштою. Однак, щоб нібито уникнути будь-якого ризику він встановлює для вас мінімальний завдаток, який буде вам повернуто разом з першою заробітною платою за виконану роботу. Оплативши такий завдаток, ви не отримаєте матеріали для роботи і втратите свої кошти. Пам’ятайте, що роботу варто шукати на офіційних сайтах та обов’язково перевіряти роботодавця.
Ще одним поширеним видом інтернет-шахрайства є надсилання на електронні пошти або у соціальні мережі повідомлень різного характеру, які зводяться до того, що вам необхідно сплатити певну суму коштів. Так, наприклад, часто надсилаються повідомлення щодо виграшу великої суми коштів або цінного призу. Автори повідомлень вказують на необхідність сплати певного відсотку від виграшу задля покриття комісій та інших витрат, пов’язаних конвертацією з коштів чи відправкою призу. Варто пам’ятати золоте правило – «безкоштовний сир тільки у мишоловці». Для початку згадайте чи брали ви участь у якихось акціях. Дізнайтесь у представників офіційні умови акції, поцікавтесь назвою та сайтом компанії, що проводила акцію. У разі, якщо ви сплатите кошти на вказані рахунки, то швидше за все ніяких грошей та цінних призів ви не отримаєте, а автор повідомлення перестане відповідати на ваші листи.
Не варто вірити всім повідомленням
«Ваш родич потрапив в аварію. Необхідні гроші» – це інший тип повідомлень, які використовують шахраї в інтернеті. Гроші зазвичай потрібно платити терміново, оскільки нібито це питання життя і смерті. Так особа, отримавши повідомлення такого змісту, починає панікувати та намагається допомогти своєму родичу чи другу і у стресовому стані перераховує кошти на вказаний рахунок. З часом виявляється, що все в порядку, а автор повідомлення більше не виходить на зв’язок. Отримавши таке повідомлення, насамперед варто діяти розсудливо. Для початку спробувати зв’язатись із людиною, стосовно якої ви отримали повідомлення. У разі, якщо вона не виходить на зв’язок, тоді спробувати дізнатись більше про описану ситуацію з інших джерел. У будь-якому разі, надсилати гроші варто лише, якщо ви встановили дійсність фактів, що зазначені у повідомленні.
Повідомлення нібито від банківських установ про блокування вашого рахунку тощо. Зазвичай такі повідомлення містять заклики до відправлення ваших даних, наприклад, пін-коду до картки, 16 цифр, що вказані на картці, термін дії картки, CVV-коду. У такому разі варто звернутись до банку за офіційною електронною адресою або офіційним номером телефону для уточнення ситуації. У жодному разі не повідомляйте даних щодо ваших банківських карт та рахунків стороннім людям.
Правила безпеки в інтернеті
Перераховані вище варіанти інтернет-шахрайства є найпоширенішими, але не виключними. З кожним днем з’являються нові види шахрайства в інтернеті. Для того щоб не втрапити у пастки шахраїв, варто під час здійснення операцій в інтернеті дотримуватись таких правил:
- Не вказувати власні персональні дані на неперевірених сайтах.
- Нікому не повідомляти термін дії банківської карти та CVV-код.
- Перевіряти гіперпосилання та наповнення сайту на відповідність офіційним даним компаній.
- У разі отримання спірних листів чи повідомлень не здійснювати ніяких оплат до встановлення обставин ситуації, що виникла.
- Не робити передоплат у неперевірених інтернет-магазинах.
- Не користуватися неперевіреними оголошеннями щодо роботи, яка обіцяє швидкий заробіток за внесення завдатку.
Що робити, якщо ви стали жертвою інтернет-шахраїв
Необхідно звернутись до найближчого відділу поліції або зателефонувати 102. Зберіть інформацію, що підтверджує факти вчинення щодо вас шахрайських дій: чеки про оплату, квитанції з банку про проведення грошових операцій, роздруківки оголошень, посилання на сайт тощо.
Зверніться до адміністратора сайту з метою блокування сторінки шахрая, а також зателефонуйте в банк, через який було здійснено платіжні операції, повідомте, що переказ здійснено на картку шахрая.
Після притягнення винної особи до кримінальної відповідальності, ви можете звернутись до суду з вимогою відшкодування матеріальної та моральної шкоди.
Згідно із частиною першою статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка, набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов’язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
Тому дієвим способом захисту уразі, якщо ви перерахували кошти шахраям в інтернеті може бути звернення до суду з позовом про повернення безпідставно набутих коштів до власника банківського рахунку, на який здійснено зарахування коштів.
Для отримання правової допомоги ви можете звернутись у найближчий до вас місцевий центр з надання безоплатної вторинної правової допомоги або бюро правової допомоги, адресу і контактний телефон яких ви зможете дізнатися за номером Єдиного контакт-центру системи безоплатної правової допомоги − 0 800 213 103 (цілодобово та безкоштовно в межах України зі стаціонарних та мобільних телефонів), або за посиланням: https://www.legalaid.gov.ua/tsentry/.